Overzichtstentoonstelling Enno Beulakker samen met de familie in Galerie Forma Aktua in Groningen

Geschreven op 16-08-2019

Enno Beulakker - gedreven Groningse kunstschilder

Van 3 oktober tot en met 3 november 2019 is in galerie Forma Aktua in Groningen een speciale overzichtstentoonstelling te zien van de Groningse schilder Enno Beulakker (1944-1980). Stichting Kunstcollectie Essent-Enexis stelt de werken tentoon in samenwerking met de familie van de kunstenaar.

Enno Beulakker maakte zowel schilderijen als ook sculpturen en pentekeningen. Een tornado die in 1975 over de Groningse dorpen Loppersum en ’t Zand raasde, maakte veel indruk op Beulakker. Dit natuurgeweld en de gevolgen ervan inspireerden hem en dit motief is terug te zien in zijn werk.

Beulakker is een autodidact en stond bij zijn overlijden nog maar aan het begin van zijn ontwikkeling. Hij laat, in de acht jaar dat hij zich volledig kon wijden aan zijn kunst, een grote scheppingsdrang zien. In korte tijd heeft hij een zeer eigen stijl ontwikkeld.

Na het overlijden van Beulakker heeft het hoofdkantoor van het Elektriciteitsbedrijf voor Groningen en Drenthe (EGD) van zijn weduwe een achttal stukken in beheer gekregen, waardoor deze kunstwerken onderdeel zijn van de Stichting Kunstcollectie Essent-Enexis. 75 Jaar na zijn geboorte willen we eenmalig zijn werk eer aan doen en het tonen aan een groter publiek.

U vindt galerie Forma Aktua in Nieuwstad 10, 9711 JP Groningen. Openingstijden: van donderdag- t/m zondag van 13:00 tot 17:00 uur. De toegang is gratis.