Het kunstwerk Ratio van Jan van Munster is in bruikleen gegeven aan CODA Museum Apeldoorn en is te zien in de tentoonstelling Corporate Offsite Dwelling A.

Geschreven op 13-09-2022

Tentoonstelling Corporate Offsite Dwelling A, De nieuwe museale flexwerkplek. De manier waarop we werken en waar we dat doen is door de coronajaren drastisch veranderd. Aanwezigheid op kantoor is niet meer vanzelfsprekend en hybride werken is voor veel werknemers en werkgevers de nieuwe norm. De beeldende kunst die door bedrijven in de afgelopen decennia verzameld is en wanden en vergaderkamers siert, hangt er nu soms verlaten bij. Wat is de rol en functie van die bedrijfscollecties en wat betekent beeldende kunst nog voor werknemers? Jelmer Wijnstroom, winnaar van de vierde editie van de VBCN OPEN curatorenprijs, onderzoekt dit door met de tentoonstelling Corporate Offsite Dwelling A een derde werkplek te creëren in CODA Museum. Van 11 september tot 4 december 2022 kun je dagelijks komen werken op een unieke plek omringd door topstukken uit Nederlandse bedrijfscollecties. Essent-Enexis heeft het werk van Jan van Munster, Ratio in bruikleen gegeven voor deze tentoonstelling.































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































Jelmer Wijnstroom presenteert in CODA Museum niet alleen een verrassende selectie beeldende kunst uit bedrijfscollecties, maar verandert ook context en omstandigheid door naast het kantoor en de thuiswerkplek een derde werkplek in het museum te creëren. Centraal in dit concept staan vragen over de betekenis van bedrijfscollecties als de omstandigheden veranderen. Missen medewerkers de kunstwerken die ze voor corona gewend waren dagelijks op kantoor te zien? Welk effect heeft de gewijzigde situatie op medewerkers en hoe beïnvloedt de gewijzigde situatie de betekenis van de bedrijfscollectie? En wat gebeurt er als we – in het museum – een derde werkplek met beeldende kunst uit bedrijfscollecties creëren? Hoe verhoudt kunst zich tot de omgeving en de bezoeker? Krijgt de kunst uit de bedrijfscollecties een nieuwe betekenis? Het antwoord op deze vragen kunnen bezoekers zelf formuleren door te komen werken in CODA Museum.































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































De opening op 11 september werd verzorgd door CODA directeur Carin Reinders, Anne Clement van Vugt (voorzitter VBCN en Adviseur Kunstzaken Erasmus Universiteit Rotterdam) en Steven van Teeseling (jurylid VBCN OPEN en directeur Sonsbeek & State of Fashion). Aansluitend gaven Jelmer Wijnstroom en Willem de Haan op zaal een toelichting op het tentoonstellingsconcept en de geselecteerde werken in de tentoonstelling.































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































Beeld: Gijs Assmann, Wraakveulen (II), 2013, ijzer, glas, leren zadel, jute, textiel, knopen, Aegon Art Collection































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































Titel van de tentoonstelling































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































De titel van de tentoonstelling, Corporate Offsite Dwelling A, komt voort uit ‘offsite meeting’; een fenomeen dat overgewaaid is uit Amerika en een einde maakt aan vergaderen in saaie kantoren met kannen koffie en slappe broodjes kaas. Uitgangspunt en streven is elkaar in een inspirerende omgeving of op een nieuwe locatie te ontmoeten zodat creativiteit gaat stromen, gesprekken anders verlopen dan aan de vergadertafel en teams uiteindelijk beter presteren. ‘Offsite’ heeft in de context van deze tentoonstelling ook betrekking op beeldende kunst uit de bedrijfscollecties die op een andere plek – offsite – dan gewoonlijk getoond wordt. Daarnaast is de tentoonstelling een ander, nieuw onderkomen voor flexwerkers en kunstliefhebbers. De titel suggereert daarnaast ook een vervolg, want hoe zou Corporate Offsite Dwelling B eruit kunnen zien?