Het beeld van Frans Carlier is gerestaureerd

Geschreven op 13-07-2020

Het beeld van Frans Carlier "zonder titel" is gerestaureerd en teruggeplaatst op kantoor Venlo in de zomer van 2020.

Het werk is door Lydia Beerkens, restaurateur moderne kunst van Stichting Restauratie Atelier Limburg (SRAL) gerestaureerd. Zij heeft de kunstenaar in zijn atelier in Valmeer (België) bezocht.

Hij vertelt in het interview in 2019 over het beeld: een vrouw (blauw) droomt van een huis (zwart), wat tot hoofdbrekens leidt bij haar man(rood). De drie delen zijn met houtlakverf geschilderd, rood, zwart en blauw, en daarna met een lak gevernist. Het werk is in 1991 of 1992 gemaakt volgens hem. Carlier maakt nog steeds beelden uit grote stukken hout, van gevelde bomen of hout dat hij hergebruikt. De stijl is figuratief, meestal komt er een kleurlaag bij. Carlier bewaart in zijn archief nog oude foto’s met de oorspronkelijke conditie. Hoewel de marmeren sokkel waar het rode onderdeel aan verlijmd zit niet bij het werk hoort, functioneert het wel goed wat Carlier betreft. Het past goed bij het werk en is ook constructief veel beter: het voorkomt dat het hele werk omvalt. Hij is akkoord met het plaatsen van het gestapelde beeld, inclusief marmeren voetstuk, een hogere sokkel om nieuwe schade te vermijden. Een presentatie van het beeld in een hogere positie geeft een ander totaalbeeld. Het voorkomt dat mensen er op zouden gaan leunen.

Het beeld heeft op de kelderetage tussen twee toegangstourniquets gestaan van het oude PLEM gebouw in Maastricht.