Toebosch, Eric

Het eerste wat opvalt aan de schilderijen van Eric Toebosch (02-08-1949, Venlo) is het prachtige kleurgebruik en de geometrische vormen die onmiddellijk beelden van primitieve culturen en magische rituelen oproepen. Toch verwijzen de beeldtekens evenzeer naar de actualiteit die het denken en doen van Toebosch beheerst. De sfeer die binding suggereert met oeroude culturen is gebaseerd op de authentieke vormgeving, het mystieke kleurgebruik en het geheimzinnige handschrift van Toebosch. Toebosch neemt in de Nederlandse kunstwereld een volstrekt eigen en unieke positie in. Zijn werk draagt een strikt persoonlijk karakter en vertoont relaties met oude culturen. Symbolen en tekens die staan voor vruchtbaarheid, geboorte, dood en zon komen vaak terug in zijn werk. Het werk dat hij maakt, vertoont vaak donkere, maar warme kleuren. Een groot deel van zijn recente schilderijen hebben bladgoud als basis. Compositie en voorstelling roepen herinneringen op aan oude iconen. De spirituele zijde van Toebosch komt tot uiting in zijn werk door zijn voorstelling van engelen en titels zoals “Hemelrijk” en “Zonnen”. Tekens die Toebosch veel gebruikt zijn de driehoek, de diabolo en de zon. Tevens is zijn werk veelal voorzien met het Russisch kruis, het Andreaskruis en het klassieke Christenkruis. Het zijn symbolen die staan voor geboorte, levensdrang, vruchtbaarheid en de dood. Toebosch’ werk is monumentaal van karakter en valt op door de evenwichtigheid in compositie. Zijn schildertechniek draagt in belangrijke mate bij aan de sfeer van het werk. Door diverse materialen op het linnen te plakken, ontstaat bijvoorbeeld een ‘huid’ met textuur. Toebosch die sinds 9 jaar de winter doorbrengt op Bali vind op dat eiland nieuwe inspiratiebronnen die zijn nieuwe werken sterk beïnvloeden. In de werken ontmoeten de westerse en oosterse wereld elkaar en versmelten onder Toebosch hand tot harmonieuze schilderijen.